Καλώς ήρθατε

Αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία, είσαι σύντροφός μου.
CHE GUEVARA

Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2013

KENA

Όλοι έχουμε ευθύνη … οι γονείς  , οι δάσκαλοι , εγώ , εσύ . Τα παιδιά μαθαίνουν βλέποντας μας ακόμα και όταν εμείς δεν βλέπουμε . Ο σεβασμός στην ανθρώπινη ύπαρξη είναι θεμελιώδης αξία και χτίζεται λιθαράκι – λιθαράκι . Το ερώτημα είναι αν εμάς τους ίδιους μας απασχολεί  τόσο ώστε να θεωρήσουμε υποχρέωσή μας την εδραίωσή του στις παιδικές συνειδήσεις . Σε αυτό το επίπεδο ποιος ο ρόλος του δασκάλου και του σχολείου ;

Τι πρέπει να μάθαινει καλά ένα παιδί;

Να βρίσκει τον άγνωστο x σε μια εξίσωση ή να ανακαλύπτει τον «άγνωστο x» στην ζωή του , ώστε να μπορεί να λύνει προβλήματα κοινωνικά , οικονομικά ή προσωπικά που του προκύπτουν  ;

Να εντοπίζει το υποκείμενο και το αντικείμενο μιας πρότασης ή να διακρίνει «το υποκείμενο» και «το αντικείμενο» της ταξικής μας κοινωνίας , ώστε να μην επιτρέπει την εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο ;

Να μάθει τον νόμο της βαρύτητας στην φυσική ή να αξιολογεί την βαρύτητα της επιστήμης , ώστε να μην πέφτει θύμα προλήψεων , τσαρλατάνων και πάσης φύσεως σκοταδισμού ;
Να αγαπάει και να σέβεται τον θεό ή να αγαπάει τον άνθρωπο και να σέβεται την φύση ;  

Να μάθει να μιλάει καλά ξένες γλώσσες ή να μάθει την επικοινωνία και το διάλογο  με τους ανθρώπους και τους ξένους πολιτισμούς ;

Να ξέρει τα διάφορα αποτελέσματα των χημικών αντιδράσεων στο μάθημα της χημείας ή να προβλέπει τα αποτελέσματα των πράξεων του και τις αντιδράσεις που μπορεί να προκαλέσουν ;

Να αποστηθίζει ιστορικά γεγονότα και ημερομηνίες ή να αξιολογεί τις επιπτώσεις τους μέσα στο χωροχρόνο που διαδραματίστηκαν και να διδάσκεται για το μέλλον του ;

Δεν μπορώ να υποβαθμίσω την αξία όλων όσων διδάσκονται τα παιδιά σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα αλλά η απουσία όλων των υπόλοιπων είναι εμφανής όταν τα παιδιά τελειώνουν το σχολείο . Θύματα της ανεπάρκειας της ανθρωπιστικής παιδείας στο σχολείο είναι όλα αυτά τα παιδιά που κατά καιρούς γίνονται αντικείμενα εκμετάλλευσης ή μεταμορφώνονται τα ίδια σε εκμεταλλευτές της ανθρώπινης ύπαρξης . Τρανταχτό παράδειγμα , οι άνθρωποι που βρέθηκαν στο χώρο της χρυσής αυγής , αποζητώντας αποδοχή , ασφάλεια και ανοχή με αντάλλαγμα τυφλή υπακοή και στρατιωτική πειθαρχεία . 

Είναι άραγε εφικτή η εκ των υστέρων αλλαγή των συνειδήσεων ή είναι πλέον αργά ; Μάλλον το δεύτερο . Όλοι αυτοί είναι καμένα χαρτιά . Η παιδεία δεν λειτούργησε πάνω τους ώστε να τους αποτρέψει από λανθάνουσες καταστάσεις υπνωτισμού και πλύσης εγκεφάλου . 

Αναρωτιέμαι μήπως τα κενά στην διδασκαλία των εκπαιδευτικών δεν έχουν να κάνουν με την κάλυψη της ύλης των αναλυτικών προγραμμάτων  , αλλά με την κάλυψη κενών ηθικής , λογικής , συναισθήματος , ανθρωπισμού και ελευθερίας .