Καλώς ήρθατε

Αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία, είσαι σύντροφός μου.
CHE GUEVARA

Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2012

Καινοτομία ή κενοτομία ;

Πολύ κουβέντα γίνεται τώρα τελευταία στους εκπαιδευτικούς κύκλους για την καινούρια λέξη που πιπιλάει το Υπουργείο Παιδείας  . Τη λέξη ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ . Η Διαμαντοπούλου δηλώνει ότι στόχος της είναι να εισαγάγει στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση  καινοτόμα σχέδια και προγράμματα δράσης με σκοπό την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου . Τέτοια συζητούνται στις δεξαμενές σκέψης που συχνάζει και πήραν τα μυαλά της αέρα .

Καλή λέξη η  καινοτομία , πιασάρικη δε λέω , ανάθεμα όμως αν υπάρχει ένας άνθρωπος στην εκπαίδευση που να γνωρίζει τι σημαίνει . Ποτέ κανένας δεν ενημερώθηκε για καινοτόμα προγράμματα , καινοτόμες δράσεις έστω σε θεωρητικό επίπεδο . Και αν δεν γνωρίζεις κάτι δεν μπορείς να το εφαρμόσεις .
Γιατί λοιπόν το Υπουργείο δεν επιμορφώνει ή έστω δεν ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τις καινοτόμες δράσεις ; Απλούστατα διότι το Υπουργείο δεν έχει σκοπό να εφαρμόσει τίποτα το καινοτόμο στην εκπαίδευση . Το αντίθετο θα ήταν παράλογο . Εκτός αν κάποιος πιστεύει ότι οι διαδραστικοί πίνακες σε λίγα σχολεία αποτελούν εκπαιδευτική καινοτομία . Ή οι συγχωνεύσεις σχολείων . Ή ο διευθυντής – μάνατζερ . Ή οι μαραθώνιες πανελλήνιες εξετάσεις .  Μάλλον αποτελούν κενοτομίες (με ε και όχι με αι) .
Καινοτομία, είναι μια νέα τομή στα κρατούντα , κάτι καινούριο που δεν έχει ξαναεφαρμοστεί και ως καινούριο δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς ποια θα είναι τα αποτελέσματα της . Πως είναι δυνατόν το ίδιο το υπουργείο να προωθεί καινοτόμες δράσεις όταν το ίδιο τοποθετεί ένα αυστηρό και συγκεκριμένο πλαίσιο με βάση το οποίο οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να λειτουργούν ; Αναλυτικά προγράμματα , ωρολόγια προγράμματα , απουσίες μαθητών , διαγωνίσματα , εξεταστικές περίοδοι … Είναι τόσο αναχρονιστικό και βαρετό το ελληνικό σχολείο που οι καινοτόμες ιδέες μόνο να αυτοκτονήσουν θα μπορούσαν μέσα σε αυτό .
Καινοτομίες συντελούνται στο  σχολείο, στο πανεπιστήμιο, στο χωράφι, στο γιαπί, στο εργοστάσιο, στο ερευνητικό κέντρο... Η καινοτομία λειτουργούσε ες αεί, χωρίς γραφεία, πόλους, ζώνες και υπουργικές αποφάσεις.  Ούτε παράγει αποτελέσματα με διαταγές και εντολές ούτε κραδαίνοντας αναπτυξιακά πακέτα. Η καινοτομία είναι ένα μέρος του πολιτισμού ενός τόπου, ή καλύτερα ο τύπος της καινοτομίας  ενός τόπου, είναι η σπουδαιότερη συνιστώσα του πολιτισμού του.
Παρόλα αυτά το Υπουργείο , κάθε χρόνο , διοργανώνει τελετές για να  βραβεύσει τις σπουδαιότερες “καινοτομίες” που συντελούνται στα ελληνικά σχολεία . Γιατί όταν δίνεις βραβεία σε καινοτόμες προσπάθειες σημαίνει ότι υπάρχουν καινοτόμες προσπάθειες . Και ας μην υπάρχουν . Εμείς θα λέμε ότι υπάρχουν .
Και οι βραβευμένοι καινοτόμοι εκπαιδευτικοί , που πλέον ανήκουν στην ελίτ της ελληνικής παιδείας κλείνουν το μάτι στην Υπουργό η οποία με τη σειρά της , τους χαμογελάει όλο νόημα . Γιατί αυτοί κάνουν καινοτομίες !