Ένα βασικό ερώτημα που θα έπρεπε να απασχολεί τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων είναι με ποιο τρόπο μαθαίνουν καλύτερα οι μαθητές (το καλύτερα δε σημαίνει υποχρεωτικά και ευκολότερα ) .
Ίσως να καταλήγαμε σε ασφαλέστερη απάντηση εάν αναλογιζόμασταν με ποιο τρόπο μαθαίνουμε καλύτερα εμείς οι ίδιοι . Όταν :
- διαβάζουμε ;
- ακούμε ;
- βλέπουμε ;
- ακούμε και βλέπουμε ;
- συζητάμε ;
- βιώνουμε προσωπικά ;
- διδάσκουμε σε κάποιους άλλους ;
Σίγουρα κάνοντας πράγματα , χωρίς να είμαστε απλοί παρατηρητές , η σκέψη ενεργοποιείται και η μάθηση επιτυγχάνεται αυτομάτως . Άρα με ποιο τρόπο μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να μάθουν ;
Με την αυτενέργεια , δηλαδή με τρόπους μάθησης με τους οποίους ο ίδιος ο μαθητής αποτελεί μέρος της μαθησιακής διαδικασίες . Εργασίες , παρουσιάσεις ενοτήτων , συζητήσεις , εκπαιδευτικές επισκέψεις είναι κάποιες από τις μεθόδους που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να μάθουν .
Κακά τα ψέματα , η διάλεξη είναι ότι πιο βαρετό θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε μέσα στην τάξη . Ακόμα και εμείς οι ίδιοι τις βαριόμαστε .Και όμως στο σύνολο μας την χρησιμοποιούμε σχεδόν αποκλειστικά .
Γιατί λοιπόν να μην προσπαθήσουμε να κάνουμε ελκυστικότερο το μάθημα ; Με ποιον τρόπο ; Μετατρέποντας τους μαθητές από απλούς παρατηρητές της μαθησιακής διαδικασίας σε μέρος της .
Όταν οι μαθητές σταματήσουν να βαριούνται μέσα στην τάξη , τότε μόνο θα μάθουν . Και για το ότι οι μαθητές βαριούνται μέσα στην τάξη , αποκλειστικά υπεύθυνοι είμαστε οι καθηγητές . Ίσως γιατί περισσότερο από τους μαθητές να βαριόμαστε εμείς οι ίδιοι .