Καλώς ήρθατε

Αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία, είσαι σύντροφός μου.
CHE GUEVARA

Τρίτη 17 Μαΐου 2011

Αυτενέργεια στην τάξη

Ένα βασικό ερώτημα που θα έπρεπε να απασχολεί τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων είναι με ποιο τρόπο μαθαίνουν καλύτερα οι μαθητές (το καλύτερα δε σημαίνει υποχρεωτικά και ευκολότερα ) .
Ίσως να καταλήγαμε σε ασφαλέστερη απάντηση εάν αναλογιζόμασταν με ποιο τρόπο μαθαίνουμε καλύτερα εμείς οι ίδιοι . Όταν :
  • διαβάζουμε ;
  • ακούμε ;
  • βλέπουμε ;
  • ακούμε και βλέπουμε ;
  • συζητάμε ;
  • βιώνουμε προσωπικά ;
  • διδάσκουμε σε κάποιους άλλους ;
Σίγουρα κάνοντας πράγματα  , χωρίς να είμαστε απλοί παρατηρητές , η σκέψη ενεργοποιείται και η μάθηση επιτυγχάνεται αυτομάτως . Άρα με ποιο τρόπο μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να μάθουν ;
Με την αυτενέργεια , δηλαδή με τρόπους μάθησης με τους οποίους ο ίδιος ο μαθητής αποτελεί μέρος της μαθησιακής διαδικασίες . Εργασίες , παρουσιάσεις ενοτήτων , συζητήσεις , εκπαιδευτικές επισκέψεις είναι κάποιες από τις μεθόδους που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να μάθουν .
Κακά τα ψέματα , η διάλεξη είναι ότι πιο βαρετό θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε μέσα στην τάξη . Ακόμα και εμείς οι ίδιοι τις βαριόμαστε .Και όμως στο σύνολο μας την χρησιμοποιούμε σχεδόν αποκλειστικά .
Γιατί λοιπόν να μην προσπαθήσουμε να κάνουμε ελκυστικότερο το μάθημα ; Με ποιον τρόπο ; Μετατρέποντας τους μαθητές από απλούς παρατηρητές της μαθησιακής διαδικασίας σε μέρος της .
Όταν οι μαθητές σταματήσουν να βαριούνται μέσα στην τάξη , τότε μόνο θα μάθουν . Και για το ότι οι μαθητές βαριούνται μέσα στην τάξη , αποκλειστικά υπεύθυνοι είμαστε οι καθηγητές . Ίσως γιατί περισσότερο από τους μαθητές να βαριόμαστε εμείς οι ίδιοι .