Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που συναντάει ο
εκπαιδευτικός όταν πάει να διδάξει , είναι οι πρότερες αντιλήψεις που έχουν
διαμορφώσει ήδη οι μαθητές για το συγκεκριμένο θέμα και που συνήθως είναι
λανθασμένες .
Για παράδειγμα σου λέει ο μαθητής ότι αν κοπεί το
συρματόσχοινο του ανελκυστήρα και αρχίζεις να πραγματοποιείς ελεύθερη πτώση
παρέα με τον θάλαμο , θα σωθείς αν την τελευταία στιγμή πηδήξεις προς τα επάνω
.
Για να μπορέσει να διδάξει με επιτυχία ο εκπαιδευτικός θα πρέπει
πρώτα να απαγκιστρώσει τους μαθητές του από αυτές τις λανθασμένες αντιλήψεις
ώστε να αποδεχτούν τις σωστές ευκολότερα .
Θα πρέπει δηλαδή να εξηγήσει στους μαθητές ότι με όση δύναμη
και αν πηδήξει προς τα επάνω , η ορμή που ήδη έχει αποκτήσει θα τον συνθλίψει
στο έδαφος .
Αν συνυπάρχουν οι παλιές με τις νέες ιδέες , τότε
πραγματοποιείται μια εσωτερική σύγκρουση στο μυαλό του μαθητή η οποία συνήθως
οδηγεί σε σύγχυση . Δεν ξέρει τι είναι σωστό και τι λάθος , πώς και που να
χρησιμοποιήσει τη γνώση . Η σύγχυση τον μετατρέπει σε ευκολόπιστο οπότε είναι
πλέον πολύ πιθανό να γίνει έρμαιο δογματισμών , μεταφυσικών θεωριών και θρησκευτικών
προκαταλήψεων .
Δηλαδή στο παράδειγμα με την ελεύθερη πτώση του ανελκυστήρα
, μπορεί να πιστέψει ότι , λίγο πριν σκάσει στο έδαφος σαν καρπούζι , θα
έρθει ο superman να τον σώσει .
Αντίθετα εάν ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιήσει τις λανθασμένες αντιλήψεις του μαθητή ως
γέφυρα προς την γνώση , τότε η διδασκαλία θα έχει περισσότερες πιθανότητες να
πετύχει .
Βέβαια είναι δύσκολο να βρει ο εκπαιδευτικός παραδείγματα
από τη ζωή των μαθητών , αφού δύσκολα θα βρει , για παράδειγμα , μαθητή να έχει
πραγματοποιήσει ελεύθερη πτώση αγκαλιά με έναν ανελκυστήρα . Σε αυτό λοιπόν έγκειται
και ο δύσκολος ρόλος του εκπαιδευτικού να μεταδώσει στους μαθητές θεωρητικές
γνώσεις χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους .
Απαραίτητη προϋπόθεση για να πετύχει μια σχεδιασμένη
διδασκαλία στα πρότυπα των αντιλήψεων των μαθητών αποτελεί η ύπαρξη ενός βασικού
πλαισίου παραδεκτό από τους μαθητές . Γιατί αν ο μαθητής βρίσκεται σε επίπεδο
αυτισμού και δεν καταλαβαίνει προς τα πού είναι το επάνω και προς τα πού είναι
το κάτω τότε τσάμπα ο κόπος .
Μην κατηγορήσεις εμένα για τις αυτιστικές τάσεις του μαθητή
. Δεν φταίω εγώ . Οι προηγούμενοι φταίνε .
Το παράδειγμα με τον ανελκυστήρα είναι αλληγορικό . Μου
ήρθε σαν flash καθώς παρακολουθούσα την υποστηρικτική ομιλία του superman Βενιζέλου
για τον ανελκυστήρα της δικομματικής , πλέον , κυβέρνησης σωτηρίας .