Καλώς ήρθατε

Αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία, είσαι σύντροφός μου.
CHE GUEVARA

Κυριακή 23 Ιουνίου 2013

Ένα αυτιστικό success story .


     Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που συναντάει ο εκπαιδευτικός όταν πάει να διδάξει , είναι οι πρότερες αντιλήψεις που έχουν διαμορφώσει ήδη οι μαθητές για το συγκεκριμένο θέμα και που συνήθως είναι λανθασμένες .

     Για παράδειγμα σου λέει ο μαθητής ότι αν κοπεί το συρματόσχοινο του ανελκυστήρα και αρχίζεις να πραγματοποιείς ελεύθερη πτώση παρέα με τον θάλαμο , θα σωθείς αν την τελευταία στιγμή πηδήξεις προς τα επάνω .


     Για να μπορέσει να διδάξει με επιτυχία ο εκπαιδευτικός θα πρέπει πρώτα να απαγκιστρώσει τους μαθητές του από αυτές τις λανθασμένες αντιλήψεις ώστε να αποδεχτούν τις σωστές ευκολότερα .

     Θα πρέπει δηλαδή να εξηγήσει στους μαθητές ότι με όση δύναμη και αν πηδήξει προς τα επάνω , η ορμή που ήδη έχει αποκτήσει θα τον συνθλίψει στο έδαφος .

     Αν συνυπάρχουν οι παλιές με τις νέες ιδέες , τότε πραγματοποιείται μια εσωτερική σύγκρουση στο μυαλό του μαθητή η οποία συνήθως οδηγεί σε σύγχυση . Δεν ξέρει τι είναι σωστό και τι λάθος , πώς και που να χρησιμοποιήσει τη γνώση . Η σύγχυση τον μετατρέπει σε ευκολόπιστο οπότε είναι πλέον πολύ πιθανό να γίνει έρμαιο δογματισμών , μεταφυσικών θεωριών και θρησκευτικών προκαταλήψεων .

     Δηλαδή στο παράδειγμα με την ελεύθερη πτώση του ανελκυστήρα , μπορεί να πιστέψει ότι  ,  λίγο πριν σκάσει στο έδαφος σαν καρπούζι , θα έρθει ο superman να τον σώσει .

     Αντίθετα εάν ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιήσει  τις λανθασμένες αντιλήψεις του μαθητή ως γέφυρα προς την γνώση , τότε η διδασκαλία θα έχει περισσότερες πιθανότητες να πετύχει .

     Βέβαια είναι δύσκολο να βρει ο εκπαιδευτικός παραδείγματα από τη ζωή των μαθητών , αφού δύσκολα θα βρει , για παράδειγμα , μαθητή να έχει πραγματοποιήσει ελεύθερη πτώση αγκαλιά με έναν ανελκυστήρα . Σε αυτό λοιπόν έγκειται και ο δύσκολος ρόλος του εκπαιδευτικού να μεταδώσει στους μαθητές θεωρητικές γνώσεις χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους .

     Απαραίτητη προϋπόθεση για να πετύχει μια σχεδιασμένη διδασκαλία στα πρότυπα των αντιλήψεων των μαθητών αποτελεί η ύπαρξη ενός βασικού πλαισίου παραδεκτό από τους μαθητές . Γιατί αν ο μαθητής βρίσκεται σε επίπεδο αυτισμού και δεν καταλαβαίνει προς τα πού είναι το επάνω και προς τα πού είναι το κάτω τότε τσάμπα ο κόπος .

     Μην κατηγορήσεις εμένα για τις αυτιστικές τάσεις του μαθητή . Δεν φταίω εγώ . Οι προηγούμενοι φταίνε .

     Το παράδειγμα με τον ανελκυστήρα είναι αλληγορικό . Μου ήρθε σαν flash καθώς παρακολουθούσα την υποστηρικτική ομιλία του superman Βενιζέλου για τον ανελκυστήρα της  δικομματικής  , πλέον , κυβέρνησης σωτηρίας .